Gamifikacja

Wyobraź sobie, że spędzasz całe godziny na rozrywce i jeszcze ci za to płacą. Utopia? Niekoniecznie. Grywalizacja – najnowszy trend w działaniach marketingowych – ma na celu zwiększenie zaangażowania użytkowników poprzez premiowanie ich aktywności. Czego chce w zamian? 

Gamifikacja – o co tu właściwie chodzi?

Grywalizacja (in. gryfikacja, gamifikacja, ang. gamification) to technika modyfikowania ludzkich zachowań przy wykorzystaniu mechanizmów typowych dla gier. Wszystko to odbywa się na obszarach niemających wiele wspólnego z tym typem rozrywki i ma na celu zwiększenie zaangażowania w działania marki, a w konsekwencji zyskanie lojalności odbiorców. Autorzy projektów gamifikacyjnych celują przede wszystkim w te elementy gier, które najbardziej przyciągają użytkowników i leżą u podstaw ich przywiązania do danej formy rozrywki, tj. chęć rywalizowania z innymi oraz satysfakcja płynąca z pokonywania kolejnych wyzwań, zwyciężania i zdobywania dóbr. Użytkownicy są wciągani w grę w myśl zasady 3F – fun, friends & feedback, czyli zapewnienia przez twórców trzech, najważniejszych elementów gry: zabawy, znajomych (współzawodników) i informacji zwrotnej (premiowanie postępów).

Grywalizacja w marketingu i sprzedaży

Co to jest grywalizacja?Oczywiście, sprawa byłaby zbyt prosta, gdyby mechanizmy gier przeniesione zostały tylko na inne obszary rozrywki. Pole działania (i oddziaływania) grywalizacji jest o wiele szersze i obejmuje takie dziedziny jak finanse, rozwój personalny, szkolenia, edukacja, programy społeczne i rządowe, a przede wszystkim marketing i sprzedaż. Zapytasz, w jaki niby sposób wykorzystać mechanizmy typowe dla zabawy do tak poważnych działań. Wbrew pozorom, do zrealizowania równie poważnych celów. Po pierwsze, do budowania i umacniania pozytywnego wizerunku marki (nic nie wywołuje sympatii odbiorców tak bardzo jak angażująca akcja z nagrodami). Po drugie, do reklamowania i sprzedawania produktów (najbardziej wartościowy content na stronie www zawsze przegra z atrakcyjną zabawą). Po trzecie, do aktywizowania nowych rozwiązań (co motywuje do kreatywnej pracy bardziej od nagrody za dotychczasowy wkład w rozwój marki?). Wszystko nabiera kolorów, prawda?

Jak to działa?

Sięgnij pamięcią do czasów dzieciństwa i przypomnij sobie, jakie elementy gier, które zajmowały twój wolny czas, podobały ci się najbardziej. Trudne? Nic dziwnego – wszystko to, co pociąga nas w tego typu zabawach, co każe nam angażować się w nie i spędzać przy nich długie godziny (także nocne) jest nie tylko trudne do zwerbalizowania, ale i uchwycenia przez ludzki umysł. Zajmujący się tym zagadnieniem psychologowie opracowali skrypty reakcji na otrzymywaną rozrywkę – dzięki nim wiemy, że aby zainteresować się grą nie wystarczy dać się w nią na chwilę “wciągnąć”. Lojalność wymaga a) zainteresowania opowiadaną historią, b) identyfikacji z nią, c) atrakcyjnego systemu premiowania dokonań (punkty, wirtualna waluta, odznaki, obecność w rankingu najlepszych graczy). Dopiero wtedy gracz otrzymuje “fun”, ty – czysty zysk w postaci zaangażowanego, lojalnego odbiorcy. Kreatywnie, nieinwazyjnie i zabawnie. Czego chcieć więcej?

Wypróbuj aplikację, wykorzystującą mechanizm grywalizacji

Aplikacja z użyciem gamifikacji

Aplikacja wykorzystująca grywalizację

Komentarz

komentarz