Algorytm EdgeRank Facebook

Pewnie nieraz zastanawiałeś się, dlaczego Twoje posty na Facebooku – mimo swojej atrakcyjności – nie spotykają się z odzewem użytkowników serwisu. Znamy winowajcę. Nazywa się EdgeRank i zrobi wszystko, by Twój potencjalny klient otrzymywał tylko najciekawsze wpisy. A więc Twoje? Niekoniecznie…

Starcie tablic(y)

Jako użytkownik najpopularniejszego serwisu społecznościowego na świecie doskonale wiesz, że wpisy, które pojawiają się na Twojej Tablicy nie zawsze pochodzą od Twoich znajomych. Polubiłeś co najmniej kilka fanpage marek, należysz do różnych społeczności i grup, obserwujesz profile wielu firm – codziennie jesteś więc zalewany kaskadą informacji. Wiele z nich zwyczajnie Ci umyka. To całkiem naturalne. Tablica nie jest w stanie pomieścić wszystkiego, wiadomości pojawiają się więc na niej wybiórczo. Podobnie dzieje się z wpisami, które zamieszczasz na swoim fanpage. Możesz mieć naprawdę wielu fanów, ale jeśli nie wiesz, w jaki sposób zachęcić ich do aktywności, Twoje wpisy nawet nie pojawią się na ich Tablicach. A zadecyduje o tym EdgeRank – algorytm mający za zadanie spersonalizować wyświetlane na Tablicach posty według zainteresowania użytkowników. Według jakiego klucza?

 

Jak bardzo się lubimy? 

EdgeRank - zaangażowanie

Pierwszym wyznacznikiem miejsca naszego wpisu na Tablicach fanów marki jest intensywność interakcji, jaka zachodzi między marką a użytkownikiem. Im częściej klika on w posty na fanpage (lubi je, komentuje, udostępnia), tym większa szansa, że wpisy będą pojawiać się na jego Tablicy. Sytuację tę można porównać do tradycyjnej komunikacji ludzkiej. Jeżeli dzwonimy lub piszemy do znajomej osoby, a ona nie odbiera czy też nie odpisuje, nie mamy z nią żadnego kontaktu. Powiązanie rodzi dopiero dwustronna interakcja. Stopień interakcji ma więc olbrzymi wpływ na pozycję naszych wpisów na Facebooku.

 

Jak bardzo się angażujemy?

Aktywność aktywności nierówna. Fan, który udostępnia nasze wpisy lub je komentuje jest dla EdgeRank bardziej wartościowy niż ten, który tylko je lubi. Im więcej pożądanych form aktywności, tym wyżej znajdzie się na Tablicach fanów nasz post.

 

Efekt świeżości

Tu zasada jest prosta: pierwszeństwo ma to, co nowe. Posty sprzed kilku godzin będą więc zawsze w gorszym położeniu (dosłownie), niż te sprzed kilku minut. Publikując je w odpowiednich godzinach, zwiększasz szansę na to, by Twój wpis został wypromowany przez EdgeRank.

 

Detronizacja czy współpraca?

EdgeRank to ciężki przeciwnik. Jak każdy król ma wielu poddanych i również wielu… faworytów. Są nimi ci, którzy potrafią na tyle uatrakcyjnić swoje wpisy, by pokonać konkurencję i wybić się na prowadzenie. Czy czujesz się na siłach, by stanąć z nimi do walki? Zanim odpowiesz, zastanów się:

  • czy wiesz, w jaki sposób pisać posty na swoim fanpage, by generować ruch i aktywność użytkowników?
  • czy masz czas, by prześledzić konkurencję, przeanalizować swoje błędy i przełożyć sukcesy przeciwników na grunt swojej marki?
  • czy znasz najnowsze trendy w social media dotyczące publikacji postów w zależności od specyfiki branży, zainteresowań użytkowników oraz ich harmonogramu dnia?

Jeśli zawahałeś się przy którejkolwiek odpowiedzi lub chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o tym, jak radzić sobie z EdgeRank.

Komentarz

komentarz