Narzędzia do mierzenia efektów działań w social media

Jak pewnie wiesz, prowadzenie fanpage to nie tylko publikowanie postów i moderacja komentarzy, które pozostawiają po sobie Twoi fani. Aby wiedzieć, że to, co robisz, ma sens, musisz umieć odczytywać wyniki swoich swoich działań. Tylko wtedy dowiesz się, czy Twoja strategia jest skuteczna. Zobacz, jak mierzyć efekty działań w social media.

Co mierzymy?

Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, blogosfera… Bez względu na obszar działań marketingowych, które podejmujesz w mediach społecznościowych, najistotniejszą informacją będą zawsze ich… wyniki. To, co w kontekście marketingu internetowego powinno interesować Cię najbardziej, to jednak wcale nie liczba fanów czy pozytywnych komentarzy. Rzetelna wiedza o funkcjonowaniu Twojej marki w sieci pochodzi przede wszystkim ze statystyk, monitoringu social media, pomiaru wirusowości oraz – w przypadku Facebooka – algorytmu EdgeRank.

EdgeRank

Affinity, Time Decay, Weight – te trzy, niewiele mówiące, gdy wyrwiemy je z kontekstu, wartości to trzy składowe najważniejszego algorytmu Facebooka – EdgeRank. Pierwszy – dotyczący intensywności interakcji – daje nam informację o charakterze interakcji, jaka zachodzi między nami (naszą marką, fanpage) a użytkownikiem serwisu. Drugi odnosi się do starej, uniwersalnej zasady świeżości: wpis aktualny, „sprzed chwili” jest bardziej wartościowy i zajmuje wyższą pozycję na Tablicach użytkowników niż posty sprzed kilku godzin. Trzecia składowa algorytmu, czyli waga, to nic innego jak wartość aktywności – większa zawsze wtedy, gdy użytkownik angażuje się w interakcję (polubienia, komentarze, udostępnienia). Wszystkie trzy elementy mają znaczenie przy obliczaniu EdgeRank dla fanpage.

Wirusowość

Narzędzia do mierzenia efektów działań w social media

Viral marketing jest jednym z ulubionych form promocji ich… odbiorców. Wszystko to za sprawą niejawnej reklamy, którą nadawcy „mimochodem” przemycają w przekazie, licząc, że intrygująca i/lub zabawna historia zatrze wrażenie chęci sprzedania produktu adresatom. Skuteczność „wirusów” przekłada się także na fanpage. Wpis, odznaczający się aktywnością fanów, staje się takim „wirusem” poprzez automatyczne udostępnianie działania użytkownika na jego Tablicy. Każde polubienie, komentarz czy udostępnienie w ramach ulubionego fanpage jest widoczne dla znajomych naszego fana, którzy mogą wydłużyć ten łańcuch, dołączając do aktywnego użytkowania. Wirusowość wpisów jest bardzo różna i zależy od wielu czynników.

Monitoring

Niewiele firm ma czas na to, by na bieżąco monitorować to, co dzieje się wokół ich marki w publicznej przestrzeni werbalnej. W Internecie pojawiają się dziennie miliony wpisów o charakterze informacyjnym bądź opiniotwórczym, autorstwa dziennikarzy, klientów (szczególnie tych niezadowolonych), a także… konkurencji. Odnajdowania ich i, przede wszystkim, reagowania na nie, wymaga nie tylko czasu, ale i umiejętności.

Statystyki

Wykresy, tabele, diagramy, liczby… Wydaje się, że ich odczytywanie to bułka z masłem. Nic bardziej mylnego. Każde zapoznanie się z danymi musi pociągać za sobą precyzyjną analizę, porównującą poprzednie wyniki z aktualnymi i odnoszącą je do wyznaczonych celów, oraz wyciągnięcie wniosków na przyszłość.

Narzędzia

Jeżeli nie dysponujesz taką ilością czasu, nie wiesz, jak zabrać się za analizę swoich wyników, a przede wszystkim nie jesteś w posiadaniu profesjonalnych narzędzi do mierzenia efektów działań w social media – skontaktuj się z nami. Chętnie podzielimy się naszym doświadczeniem!

Komentarz

komentarz