Prowadzenie fanpage po konkursie

Nie od dziś wiadomo, że konkursy są najchętniej wybieraną i najbardziej lubianą rozrywką internautów. Organizowanie tego typu zabawy na Facebooku zawsze wiąże się z przyrostem liczby fanów i świetnie wpływa na wizerunek marki. Kiedy jednak konkurs na Facebooku się kończy, nowi fani milkną, a nasze statystyki lecą na łeb, na szyję. Jak więc utrzymać codzienną aktywność poza konkursem?

Konkursowi fani

Pytania, zagadki, rebusy, gry, rankingi – każdy rodzaj zabawy z rywalizacją w tle i atrakcyjną nagrodą w roli głównej przyciąga tłumy amatorów rozrywki. Nic dziwnego, że konkursy szybko stały się jednym z podstawowych elementów działań marketingowych w internecie, przede wszystkim zaś w social media. Dzięki aplikacjom konkursowym na Facebooku zadowoleni są wszyscy – użytkownicy dzięki atrakcyjnej propozycji zabawy i administratorzy fanpage, pozyskujący nowych fanów. Problem w tym, że o ile podczas trwania konkursu uczestnicy są bardzo aktywni, o tyle po ogłoszeniu wyników ich zainteresowanie marką drastycznie maleje. Czy to normalne? Tak. Czy to konieczne? Nie.

Prowadzenie fanpage

Utrzymanie aktywności po zakończeniu działań promocyjnych to klucz i sukces prowadzenia każdego fanpage na Facebooku. Istotne jest już nie tylko utrzymanie więzi z fanami lojalnymi, pozyskanymi przed konkursem, ale także zachęcenie nowo przybyłych do pozostania i zaangażowania się w interakcję. Strategia aktywności na Facebookowej stronie fanowskiej opiera się na trzech filach:

  • publikacja wpisów,
  • grafika,
  • moderacja komentarzy.

Ich współistnienie nie jest obowiązkowe – możliwe jest dodawanie wpisów tekstowych bez ilustracji i prowadzenie fanpage bez jakiejkolwiek interakcji z użytkownikami (komunikacja jednostronna). Takie działanie jest jednak bezcelowe i nieskuteczne – tylko skorelowanie tych trzech elementów pozwala osiągnąć wyznaczone cele.

Wpisy

Wielu administratorów fanpage dziwi fakt, iż ich posty nie tylko nie angażują, ale nawet nie interesują użytkowników. Przecież tyle się napracowali, by wymyślić coś ciekawego, obszernie to opisać i podzielić się z fanami swoją wiedzą i swoim doświadczeniem. Okazuje się, że wpis wpisowi nierówny. Jego charakter zależy od bardzo wielu czynników: tematyki i branży, w której działa firma, czasu publikacji, grupy docelowej, kontekstu itd. Tylko umiejętność odnalezienia się w wirtualnej rzeczywistości mediów społecznościowych, reagowania na aktualne trendy i wyczucie chwili pozwolą publikować takie posty, które będą angażować i skłaniać fanów do interakcji (polubienia, skomentowania bądź nawet udostępnienia wpisu). Wszystko to jest domeną przede wszystkim doświadczonych specjalistów ds. social media i marketing managerów.

Grafika

Posty bez zdjęć pojawiają się na Facebooku coraz rzadziej. Autorzy wpisów doskonale wiedzą, że na zmysł wzroku najlepiej działają obrazki – wykorzystują je więc po to, by przyciągnąć uwagę i zachęcić do zapoznania się z treścią wpisu. Dodanie grafiki do postu wydaje się nietrudne, problem w tym, że zamieszczenie na fanpage zdjęć pobranych bezpośrednio z wyszukiwarki, i to bez zgody ich właścicieli, jest nielegalne… Rozwiązanie? Wykupienie dostępu do bazy zdjęć lub zamówienie autorskich, spersonalizowanych grafik. Ich przykładem są popularni bohaterowie marki (brand heroes), którzy robią furorę na poziomie fanpage i szybko rozprzestrzeniają się w całej sieci.

Fan1 - bohater marki

Moderacja komentarzy

Wpisy – są, grafika – jest, czy to nie wystarczy? Ależ oczywiście. Niestety, tylko na chwilę. Przybywający fani mają zazwyczaj wiele pytań do osób kierujących promocją marki, a fanpage jest idealnym miejscem, by je zadać. Rozwiewanie wątpliwości użytkowników, reagowanie na ich problemy, odpowiadanie na zarzuty i krytykę, słowem: bycie wśród fanów i umacnianie więzi z nimi – to najważniejszy element moderacji komentarzy na stronie fanowskiej na Facebooku. Rzecz wymagająca czasu i dyspozycyjności (nierzadko problemy pojawiają się już wczesnym rankiem, a najgorętsze dyskusje toczą się późną nocą) oraz doświadczenia w sytuacjach kryzysowych.

Jeśli czujesz, że nie jesteś na siłach, by temu podołać, nie posiadasz narzędzi, którymi możesz posłużyć się w działaniach, a bardzo chcesz, by fanpage Twojej marki rozkwitł i zyskał aktywnych, zaangażowanych i lojalnych fanów – napisz. Pomożemy Ci osiągnąć Twoje cele!

Komentarz

komentarz